College Body and Soul Eilat
חדש ב-Body & Soul
  • יום פתוח

    לאור הביקוש

    יום פתוח ללימודים והרשמה

    בתאריך: 29.8.13

     

  • מבצע ליום הפתוח

    50% הנחה בדמי הרישום עד לתאריך 29.8.13

     

אתה נמצא ב- עמוד ראשי > רפואת הרמבם > בריאות הנפש וחוליים

בריאות הנפש וחוליים

מאחר שבריאות הנפש תלויה בנפש שתכונותיה הן תכונות "שם עשתה בהן תדיר הטובות והפעולות הנאותות", הרי שנפש בריאה אינה רק זו שתכונותיה ומידותיה טובות, אלא שתכונה/מידה תתבטא בהרגל, בצד הפוטנציאלי שבה, "שתעשה בהן תדיר", והכוונה לנכונותה של הנפש לפעול, ולא רק בפעולות עצמן.

 הרמב"ם מודע למחלות נפש שונות וטוען שסיבתן ומהותן באי הכרת הטוב ובתפיסת הרע כטוב: "הרעים ובעלי המידות הרעות ידמו להם הרע – טוב, והטוב – רע". בכוונת הרמב"ם בזה לומר, שכאשר אדם מתאווה לעשיית מעשה רע, הוא יכול להגיע לקיצוניות במעשיו, כאשר הוא תופס מעשים אלה כטובים.

 חולה נפש, שאינו מודע לדברים, אחרים יכוונוהו לרופא הנפש; חולה נפש, המודע למעשיו הרעים ומרגיש שזוהי מעלה, עליו לפנות בעצמו לרופא שירפא אותו, בדיוק כמו שאם היה חולה במחלת הגוף ופונה לרופא לרפאותו. את הבעיה רואה הרמב"ם בחולים שאינם מודעים למחלת הנפש שבה לוקים, ומכך אינם עושים דבר להירפא. לדעתו, הם "בלי ספק – ימותו".

מעשים הרעים או הטובים הם, כאמור, הבטוי המעשי לאי הכרת הטוב, מעשים שתלויים במידות האדם. כל מידה קיצונית, רעה – נחשבת כמחלה. רק המידות הממוצעות – בין הקיצוניות – הן מידות טובות, שמהן נגזרים המעשים הטובים, אך שאינם קיצוניים: "המעשים הטובים הם המעשים השווים הממוצעים בין שתי קצוות ששתיהן רע:

האחת מהן – תוספת (נטייה יתרה לצד החיוב)

השניה מהן – חסרון (נטייה יתרה לצד השלילה)

המעלות (המידות שמהן יוצאים המעשים הטובים) - הן תכונות נפשיות

וקניינים (הרגלים ונימוסים) – ממוצעים בין שתי תכונות רעות: האחת מהן – יתרה; והאחרת – חסרה.  "מן התכונות האלה יתחייבו הפעולות ההן."

הרמב"ם מביא דוגמאות רבות להבהרת העקרון:

  • דוגמה: מידת הזהירות – היא מידה טובה של האדם, בהיותה ממוצעת בין שתי תכונות קיצוניות. רוב התאווה – מצד אחד, והיעדר הרגשת הנאה – מצד שני. הזריזות מלמדת על בריאותו של אדם.

           השתיים הן קיצוניות – מלמדות על מחלתו של אדם.

 דוגמה נוספת: גאווה < ----------------ענווה-------------- > שפלות רוח.

 הבעייתיות שרואה הרמב"ם בהקשר, שאנשים נוטים לטעות בהערכת המידות ועלולים להתייחס למידה קיצונית כתכונה חיובית ממעלות הנפש.*

 הרמב"ם מרבה להטיף לחיות "בדרך הממוצע", לא יותר מדי ולא פחות מדי בכל תחום, היות ורק בדרך הממוצעת בכל עניין, בין במידות ובין במעשים – היא הדרך הטובה. "ואמנם ישובח באמת הממוצע, ואליו צריך לאדם שיתכוון וישקול פעולותיו כולם תמיד, עד שיתמצעו".

מדיאפיק ישראל :: בניית אתרים באינטרנט
© כל הזכויות שמורות למכללת BODY & SOUL אילת :: 2011 - 2020